web analytics

Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Knopparna faller av

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 amiols

amiols

Medlem

• Members
  • Pip
  • 3 inlägg

Postad 05 juni 2013 - 14:58

Hej!

Jag har två plantor jamaican bell, som har vuxit sig stora och ser välmående ut. Problemet är att de tappar alla knoppar, redan innan de hinner blomma. Så fort knopparna blir lite större lossnar de från plantan. Några knoppar har även "torkat ihop" redan på plantan. Har kollat efter ohyra, men har inte hittat någonting. Eftersom min systers planta, som hon fick av mig tidigare, har börjat blomma, så antar jag att problemet är relaterat till ljus/näring/vatten och skötseln här.

Plantan har stått i söderfönster och avhärdas på balkong i söderläge. Vattnar regelbundet men har inte tillsatt någon extra näring, eftersom den har växt på så bra och planterades om för ca 4 veckor sedan. Den står i väldränerad kruka, som rymmer ca 4-5 liter jord. Kan det vara för liten kruka? Eller för lite näring?

Vad tror ni? Börjar bli lite lätt förtvivlad och har googlat mig till fördärvet. Ingen verkar ha samma problem.

Edit: Lägger till en bild om det underlätta diagnostisering

Bifogade bilder

• chili.jpg

Redigerat av mattias__o, 01 juli 2013 - 10:30 .

#2 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 06 juni 2013 - 10:50

Att den tappar blommor är inget ovanligt och betyder som du själv säger att något i inte stämmer. Troligen med ljusmängden eller näring. Hur mycket ljus får plantan? Är det bara ljuset från fönstret eller har du någon extra belysning? Är det länge sen du planterade om den? Det kan vara så att den vuxit ur sin kruka och inte får tillräckligt med näring. Ger du den någon näring?

Stora temperaturskillnader kan också påverka, dvs om du har plantan utomhus och det blir kallt på natten.

#3 amiols

amiols

Medlem

• Members
  • Pip
  • 3 inlägg

Postad 06 juni 2013 - 17:05

Den har stått i söderfönster utan extra belysning, nu brukar den dock få vara ute på balkongen (också söderläge) dagtid och på kvällen/natten står den inne i ett rum med öppet fönster. Planterade om för 4v sedan och den har inte fått någon extra näring efter det. Tänkte eventuellt satsa på att plantera om i 10-liters hinkar imorgon och då behöver det kanske inte tillsättas någon extra näring förrän senare. Men vilken näring passar i så fall bra för chilis? Passar även på att ställa en fråga till, novis som jag är. Kommer det nya knoppar där de gamla har suttit? Eller kommer det bara knoppar från det "nya"? Är lite orolig att det inte blir någon chili alls i år, i så fall..

#4 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 10 juni 2013 - 20:00

Hur kallt är det på natten? Chiliplantor tycker inte om för stora temperaturskillnader och blir det för kallt på natten kan det vara en orsak till att den tappar knopparna.

#5 amiols

amiols

Medlem

• Members
  • Pip
  • 3 inlägg

Postad 11 juni 2013 - 10:12

Det är ca 20 grader under natten, så den står inte så värst kallt. Men temperaturen på dagen blir såklart mycket varmare när den står i soligt, skyddat länge. Så lite temperaturskiftningar är det ju. Kan det vara tillräckligt mycket för att få knopparna att trilla av? Har planterat om och dragit ner lite på vattning, och tycker mig se en liten bättring.. Men det återstår att se om knopparna vill sitta kvar tillräckligt länge för blomning.

#6 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 11 juni 2013 - 20:18

Nej det är betydligt varmare än vad mina har. Jag har mina plantor ute dygnet runt och den enda som tappar lite blommor är min Chocolate Scotch Bonnet men chinenseplantor är ju lite känsligare. De andra sätter massor med frukt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

This site is a member of The Ring Of Fire
A linked list of Chile websites

Next - Skip Next - Next 5 - Prev - Skip Prev - Random Site

Join the ring or browse a complete list of The Ring Of Fire members

If you discover problems with any of The Ring Of Fire sites,
please notify the Ringmaster