web analytics

Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Korsning mellan spetspaprika och Chocolate Scotch Bonnet

Paprika Chocolat Scotch Bonnet hybrid korsning

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 06 oktober 2013 - 16:22

Jag har länge varit sugen på att försöka korspollinera två olika sorters chilipeppar. Mest som ett kul experiment för att se vad som händer. Tanken på att ha en helt egen sort som ingen annan odlar är lite spännande. I år bestämde jag mig för att testa. Jag letade efter information om hur man skulle göra och jag hittade till slut denna guiden. 

http://www.fatalii.n...eppers/Breeding

Jag funderade ett tag på vilka sorter jag ville korsa. För att göra det så intressant som möjligt valde jag de två sorter i årets odling som hade störst skillnader. 

Moderplantan blev en gul/orange spetspaprika (Annuum). Plantan hade jag sått från frön jag tagit ur en frukta jag köpt på ICA. Frukterna är mycket stora med tjocka vägar. Färgen skulle jag nog beskriva som mörk gul och blir mer åt det orangea hållet när den mognat helt. Smaken är söt, mild och fruktig. Den har ingen hetta alls. 

Faderplantan där jag tagit pollen ifrån är en Chocolate Scotch Bonnet (Chinense). Frukterna på den är små, veckade/skrynkliga och blir mörkt bruna när de mognat. Den är mycket het och har en smak och doft som är svår att beskriva men som jag anser mycket karakteristiskt för den sorten.

Eftersom det är en annuum och en chinense är det inte bara frukterna utan även plantorna som skiljer sig åt. Parprikaplantan blev mycket hög och smal medan CSB plantan har det typiska kompakta växtsätt som chinenseplantor har.

Det var inte helt enkelt att få pollineringen att ta. Jag gjorde säkert tio misslyckade försök innan jag äntligen fick en frukt. Jag märkte frukten noga så att jag inte skulle förväxla den med de andra frukterna på plantan.

Så här ser ursprungsfrukterna ut.

hybrid.jpg

Det är parprikan på bilden som bör på de korsade fröna. CSB-frukten är en av alla de som jag skördat i år men den visar hur en typisk frukt ser ut från den plantan.

I går skördade jag paprikafrukten och plockade ut fröna. Jag valde att så dom direkt. Om detta experiment fungerar så hoppas jag att jag kan ha de första hybridfrukterna, de så kallade F1-frukterna i vinter. Dåkan jag ta dom fröna och så direkt så att jag får en F2-hybrid under sommaren. Om jag har förstått det rätt så kommer F1-hybriden uppvisa alla de dominanta generna medan i F2-hybriden kan även de icke dominanta generna (ressesiva) få genomslag och det är då de riktigt spännande hybriderna kan bildas.

Jag har nu tre krukor med tre frön i varje. Krukorna har jag gett namnen SPxCSB F1:1,  SPxCSB F1:2 och SPxCSB F1:3. Om fler än ett frö gror i varje planta kommer jag bara att behålla en planta. Om jag får en planta i varje kruka ska alla dessa tre bli helt identiska. För att kunna jämföra hela plantorna har jag även sått frön från orginalpaprikan jag köpte på ICA. 

När jag skördade fröna från den korspollinerade paprikan såg jag genast något spännande. Utseendet på fröna skiljer sig markant från både paprikans frön och fröna från CSB. 

I bilden nedan är de korsade fröna till vänster, CSB-fröna i mitten och frön från orginalpaprikan till höger. 

namnlöst-17.jpg

De korsade fröna är mycket större än de båda ursprungsfröna. De är också mycket mörkare. Detta tyder på att någonting har hänt. Nu hoppas jag bara att det finns kraft i dom så att de kan gro.

Jag har för avsikt att dokumentera detta experiment i den här odlingsdagboken. Hoppas att ni tycker det är intressant att följa. 

#2 visu

visu

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 inlägg

Postad 06 oktober 2013 - 20:56

Ser fram emot att få höra och se mer ;)  Lycka till!!

#3 Markus

Markus

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 41 inlägg

Postad 14 oktober 2013 - 21:30

Spännande! 

Jag misstänker att paprikan är en F1-hybrid, det brukar kommersiellt odlade sorter vara för att få dom så enhetliga som möjligt. Så paprikan kan bära på anlag som du inte kan urskilja nu som kan slå igenom senare. som du säger så kommer de dominanta anlagen synas i F1 men i F2 kan om du sår tillräckligt många även en mindre del plantor få ett avvikande utseende om recessiva gener slår igenom. Du får selektera och välja ut de som du tycker är "bäst" och som liknar korsningen mest och renodla dom. Efter F3, F4, F5 kanske du har en enhetlig egen sort.

#4 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 16 oktober 2013 - 19:23

Spännande! 

Jag misstänker att paprikan är en F1-hybrid, det brukar kommersiellt odlade sorter vara för att få dom så enhetliga som möjligt. Så paprikan kan bära på anlag som du inte kan urskilja nu som kan slå igenom senare. som du säger så kommer de dominanta anlagen synas i F1 men i F2 kan om du sår tillräckligt många även en mindre del plantor få ett avvikande utseende om recessiva gener slår igenom. Du får selektera och välja ut de som du tycker är "bäst" och som liknar korsningen mest och renodla dom. Efter F3, F4, F5 kanske du har en enhetlig egen sort.

Jag viste inte att det oftast är F1-hybrider man köper men det kan förklara att utseendet skilde sig mycket mellan den jag köpte och den jag skördade efter att jag sått fröna från den köpta. Det kommer bli spännande i alla fall och se om det blir något.

Hittills har inga frön grott. Varken de korsade eller orginalfröna.  

#5 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 26 november 2013 - 16:04

Det blev tyvärr inte så mycket med detta experiment. Inga av fröna jag sådde ville gro. För att testa grobarheten la jag 25 frön mellan två fuktiga papper och undervärme i flera veckor. Inget frö grodde. Orginalfröna från paprikan jag köpte på ICA hade bra grobahet. Vet inte om det beror på att den köpta paprikan är en F1 hybrid. I alla fall så avslutas experimentent här.

Jag kommer nog försöka göra om det nästa säsong men då kommer jag ta två sorter som jag odlar från frö, När jag planerar nästa års odling så kommer jag välja ut två sorter som ska korsas. Jag tycker fortfarande att det skulle vara spännande med en egen chilisort.

#6 magura

magura

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 17 inlägg

Postad 20 december 2013 - 22:37

Ja spännande är det. Hoppas det går bättre nästa år!

#7 NiklasTyreso

NiklasTyreso

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 23 inlägg

Postad 19 januari 2014 - 13:47

Inga av fröna jag sådde ville gro. För att testa grobarheten la jag 25 frön mellan två fuktiga papper och undervärme i flera veckor. Inget frö grodde. Orginalfröna från paprikan jag köpte på ICA hade bra grobahet. Vet inte om det beror på att den köpta paprikan är en F1 hybrid. 

Det kan vara att du valde att korsa två olika släkten som försämrade grobarheten. Du korsade Capsicum annum med Capsicum chinense, som påstås kunna ge fertila frön, i alla fall ibland, men ju mer obesäktade plantorna är desto större risk för infertila frön.

Ärligt talat, att alla frön blev infertila kan tolkas som att du lyckades att inte självpollinera din paprika, utan alla frön i paprikan var korsningar med C. chinense som gav infertila hybrider.

Du kanske gjorde helt rätt, men resultatet blev noll! ;)

Korsa plantor inom samma släkte så kommer du nog lyckas oftare.

#8 NiklasTyreso

NiklasTyreso

Medlem

• Members
  • PipPip
  • 23 inlägg

Postad 26 januari 2014 - 00:26

Kul ide det där med korsning. Jag kanske prövar nog en korsning i sommar, när jag ser vilka chilli som trivs bäst och ger godast frukter på min balkong.

Även taggad med Paprika, Chocolat Scotch Bonnet, hybrid, korsning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

This site is a member of The Ring Of Fire
A linked list of Chile websites

Next - Skip Next - Next 5 - Prev - Skip Prev - Random Site

Join the ring or browse a complete list of The Ring Of Fire members

If you discover problems with any of The Ring Of Fire sites,
please notify the Ringmaster