web analytics

Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Chilisnaps!

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 stigh

stigh

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 98 inlägg

Postad 03 juni 2012 - 18:03

Nu är det snar midsommar och då brukar det ju vara snaps på middagsbordet. Jag brukar göra en het liten djävul!

Gör så här:

• Chili Essens. Ta en liten glasburk med lock och smula sönder valfri torkad chili.
  • Hall på vit sprit ända upp, jag använder Absolut Vodka.
  • Sätt på locket och skaka allt
  • Låt burken stå och dra tills dagen före midsommarafton.
  • Dagen före midsommarafton öppnar du en ny liten flaska/eller stor Absolut Vodka och häller i din Chili Essens i det lilla utrymme som finns kvar i flaskan, se till att det inte kommer med något av chilin. Ska man inte ha mera ? Tro mig det behövs inte mera av din Chili Essens
  • Gör en egen etikett om du har möjlighet och sätt på flaskan...
  • Servera din chilisnaps väl kyld, njut av hettan!
En god och het present om man nu är bortbjuden på midsommarafton…

Chili Essens kan du ha till andra saker med i drinkar och annan matlagning, förvara burken i kylskåpet och häll på mera sprit om så behövs.

chilisnaps_etikett.jpg

Redigerat av stigh, 03 juni 2012 - 18:18 .

#2 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 17 juni 2012 - 21:12

Nu har jag gjort en essens. Jag tog en några torkade Habanero lemon och smulade ner i 1 dl Absolut. Efter ett par timmar provsmakade jag och redan då var den rejält het. Det fanns även en svag ton av citrus. Jag lät essensen stå i ett dygn innan jag silade bort habaneron. Jag tyckte att den började få en lite besk smak.

Jag kommer ta lite av essensen och tillsätta den till en större flaska med Absolut. Jag tror inte att det behövs så många droppar. Jag kommer även låta lite citronskal få dra något dygn för att få mer citrussmak på snapsen.

#3 stigh

stigh

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 98 inlägg

Postad 17 juni 2012 - 21:36

Ja det brukar bli bra hetta i essensen så man behöver inte mycket av den. Essensen går att använda till att smaksätta en massa olika saker, det är bara att testa sig fram. Jag gör även en god chili/jordgubbar likör där jag använder essens. Lägger upp några likör recept senare.

#4 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 21 juni 2012 - 19:35

Idag gjorde jag färdigt snapsen. Jag lät citronskal ligga och dra i ett dygn i en 35 cl flaska med Absolut. Sen tillsatte jag ca 1/2 tesked av essensen. Chilin lyfter smaken citronsmaken enormt och den lilla mängden ger en liten men distinkt hetta som inte sitter i allt för länge i munnen. Jag är mycket nöjd.

#5 Schonke

Schonke

Medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 51 inlägg

Postad 04 augusti 2013 - 22:05

Bumpar den här lite. Gjorde chilisnaps för andra gången för några veckor sedan. Använder dock hela frukter direkt ner i vodkan som får stå och dra tills de börjat tappa färg. Silar sedan ut frukterna och fröerna och häller upp vodkan på flaska igen.
Tog tre stycken Naga Moirch-frukter i år, så lär bli en rätt het shot. :D

bi2kHSpl.jpg

#6 mattias__o

mattias__o

Administrator

• Administrators
  • 411 inlägg

Postad 05 augusti 2013 - 13:11

Den där kommer bli riktigt het. Är glad att det inte är jag som ska dricka den. Kan du inte filma dog själv när du tar din första snaps? :)

#7 chben

chben

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 inlägg
  • LocationSödertälje

Postad 10 september 2013 - 05:57

Jag har gjort chilisnaps på samma sätt som Schonke ett par gånger förut men jag låter bli att sila bort frukterna, de får ligga kvar i flaskan tills den är uppdrucken. Har inte haft annat än affärsköpt habanero som smaksättning men hoppas på att få göra en med Aji Lemon Drop eller Aji Pineapple någon gång nästa år!

Sen har jag gjort mindre lyckade snapsar också... kan inte rekommendera chipotlesnaps. Kolsvart till färgen och smakar som en blandning av jord, tjära och tobak. 

Tokyo och Japan kommer alltid vara mig kärt: http://chbenatstep.tumblr.com/

Äta bör man annars dör man: http://s1140.photobu...ood and cooking

#8 Annika_B

Annika_B

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 inlägg
  • LocationLund

Postad 08 augusti 2016 - 17:42

Här kommer ett kul recept som är starkt och ser kul ut!! 
Fyll upp en 75cl flaska....gärna en fyrkantig flaska med porslinskork (med gummitätning), finns på Maxi nu på sommaren för ca: 20 kr... 
Stoppa ner 2-3 färska chilifrukter (inte för stora) , gärna olika färg 
Stoppa även i ett par smala strimlor med citron eller limeskal 
Detta är en väldigt uppskattad present har jag märkt !!  :D 
Smakar riktigt starkt och uppfriskande!!! 
Låt inte chilifrukterna dra mer än ett par dagar......längre = svårdrucket!!! 
Chilisnaps = Min favorit helt klart!!!

Tycker denna diskussion

#9 superturbo

superturbo

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 inlägg

Postad 23 augusti 2016 - 12:40

Brukar lägga ner två-tre stavar rabarber också när jag gör chilisnaps. Gott när sötman möter hettan.

Har en på gång med lime chili honung, ska bli spännande att smaka av.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Google (1)

This site is a member of The Ring Of Fire
A linked list of Chile websites

Next - Skip Next - Next 5 - Prev - Skip Prev - Random Site

Join the ring or browse a complete list of The Ring Of Fire members

If you discover problems with any of The Ring Of Fire sites,
please notify the Ringmaster